SZOLGÁLTATÁSOK RÓLUNK ELÉRHETŐSÉG HASZNOS KEDVENCEK email home
panoramakep
autószerelés autóvillamosság klímaszerviz gumiszerviz

Hasznos tanácsok, információk

motor fekek olajcsere futómű autóvillamosság1 hűtő kipufogó klímarendszer gumik téli felkészítés

Műszaki vizsga, felkészítés

2010. január 1-től a jármű műszaki és környezetvédelmi érvényességét kizárólag a forgalmi engedély bizonyítja, amelyhez érvényesítő címke és plakett tartozik. A környezetvédelmi igazoló lap (zöldkártya) 2010. január 1-jei hatállyal megszűnt. A járművel a közúti forgalomban a forgalmi engedélybe bejegyzett érvényesség időpontjáig lehet részt venni.

Lényeges változás, hogy a tulajdonos, üzemben tartó felelőssége megnő a jármű műszaki állapotát illetően, a jogszabályokban meghatározott követelmények tekintetében. Amennyiben a vizsgálat során a jármű nem felel meg, úgy január 1. után a jármű forgalmi engedélyének érvényességét megszüntetik, és eltávolítják a környezetvédelmi plakettet, valamint az érvényesítő címkét a jármű rendszámáról. Ebben az esetben a forgalmi engedély érvényessége az ellenőrzés napján szűnik meg, így a jármű vezetője a járművével – saját felelősségére és kockázatára – a helyszínt elhagyhatja, hogy azt műszaki vizsgára felkészítse.

A balesetmentes közlekedés feltétele, hogy csak megfelelő műszaki állapotú járművek vegyenek részt a forgalomban. Ennek érdekében szervizünk vállalja a műszaki vizsgára való felkészítést és az ügyintézést.

Közlekedésbiztonsági alkatrészek:
  • fék
  • futómű
  • lengéscsillapító
  • kipufogó
  • gumi
  • szélvédő
  • légzsák
  • világítás

Fékrendszer: fékbetét, féktárcsa, stb.

A megfelelő fékhatás a biztonságos közlekedés alapfeltétele.

Fékbetét

Karbantartást nem igényel, általában cserétől cseréig szakszerű szerelés esetén problémamentesen használható.

A fékbetétnek a fékezés során igen nagy teljesítményt kell kifejteniük. Ha a fékbetétek vastagsága a minimális 3 mm alá csökken, akkor az optimális fékhatás már nem biztosított. Rendkívül fontos a megfelelő minőség és a precíz, szakszerű szerelés. Egy szakszerűen szerelt fék a rendeltetésszerű használat során a fékbetét teljes élettartama alatt biztosítja az új fék alkatrésszel megegyező hatást. Kivétel, ha nagy sebességről 3-szor, 4-szer durván lefékezik, ilyenkor a fékbetét megég.

Féktárcsa

Karbantartást nem igényel, általában cserétől cseréig szakszerű szerelés esetén problémamentesen használható.

Minden autótípusnál meghatározzák a gyártók a minimális féktárcsa vastagságot, fékdob átmérőt. Egy első féktárcsa optimális élettartama általában 70-100.000 kilométer, a fékbetété 30-50.000 kilométer. A hátsó féktárcsa élettartama típustól függően 60-160.000 kilométer, a fékbetété 30-80.000 kilométer.

Egy átlagos féktárcsa kopása max. 2 mm az újhoz képest, de egyes típusoknál 3 mm is lehet. Nem ritka a 2-3 esetleg 4 mm-rel túlszabályozott tárcsa sem. A túlszabályozott vagy méret alatti tárcsa rossz hőelvezetést biztosít, a féktárcsa elreped, deformálódik, a fékolaj felforrhat.

Dobfék

Élettartama 10-20.000 kilométeres karbantartás mellett általában 100-150.000 kilométer. Ennek megtétele után viszont kompletten cserélni kell mindent: a dobokat, a fékpofát, a munkahengereket és a kézifékkötelet. Egy méret alá szabályozott fék a fékpadi mérésen megfelelő, de vajon éles helyzetben, terhelés alatt hogyan viselkedik?

Fékolaj

Tudta-e, hogy a fékolaj hygroscopikus?

A levegőben lévő nedvességet megköti, magába zárja és ezáltal az üzemidővel arányosan csökken a forráspontja. Erős igénybevételnél pl. vészfékezés vagy meredek lejtőn való autózás esetén a fékfolyadékban buborékok képződnek. Ezek akadályozzák a fékező erő átvitelét és működőképességét, mivel a "gőz" összenyomható. Fékfolyadék csere általában 2-3 évente esedékes.

A fékfolyadék forráspontja nem süllyedhet 180 oC alá. Az új Dot 4 fékolaj forráspontja 260 oC.

Javaslatunk

Ha az alábbi tüneteket észleli gépkocsiján, haladéktalanul keressen fel bennünket:

  • autópályán fékezésnél morgó hang
  • fékezésnél félrehúzás esetén – nedves úton balesetveszélyes!
  • túlzott gumikopás esetén
  • fékezésnél kormányrázás – túlterheli a futómű alkatrészeit
  • fékezésnél fémes hangot hall
  • lüktető, pulzáló fékpedál
  • puha, nyúlós fékpedál – megnövekszik a fékút!
  • túlzottan nagy fékpedálút - megnövekszik a fékút és a reakció idő
  • A fékút hatványozottan nő a sebesség növekedésével

Olajszervíz

Az olaj megválasztása elsődleges fontosságú a gépkocsi biztonságos működése szempontjából. A motorolaj szempontjából a városi üzemeltetés a legextrémebb terhelést jelenti. A rendszeres rövidtávú utak esetén (kb. 5-10 km-esek) a hidegindítások – ha minimálisan is – hígítják a motorolajat, főleg a benzin üzemű gépkocsiknál. Ez esetben az olaj kenőképessége romlik.

Amennyiben romlik az olaj kenőképessége, úgy növekszik a belső súrlódás és a hőmérséklet emelkedik. Ennek hatására az olaj megég, kokszosodik, iszaposodik. Az olajiszap és a koksz hatására a dugattyúgyűrűk besülnek. Az iszap hatására az olajcsatornák beszűkülnek, eltömődnek. Drasztikusan romlik a kenés és a hőelvezetés. A besült dugattyúgyűrűk mellett a forró kipufogógázok lefújnak, a karterba égetve az olajat és ez a folyamat kezdődik elölről újra és újra mindaddig, amíg a motor bírja. Hidrotőkés motoroknál – pl. az Opelnél – a hidrotőke a szelephézagot állítja. Ha eliszaposodik, kb. 70.000-80.000 Ft-ba kerül a cseréje. A garantáltan jó minőségű olaj és a gyenge minőségű olaj közötti megtakarítás csak a felét fedezi a javítási költségnek. Az iszapos motor a katalizátort és a lambdaszondát károsítja, nem beszélve a megnövekedett üzemanyag fogyasztásról. A dízel üzemű autóknál a rossz porlasztásból adódó koromképződés is hasonló problémát okoz. Ezért van nagyon nagy jelentősége a gyártók által előírt motorolaj használatának.

Motorolajokkal szembeni elvárás

  • Korrózió védelem, az oxigén távoltartása
  • Alacsony legyen a párolgása
  • Csökkentse a súrlódást
  • Üzemanyag takarékosság – FE (fuel economy) főleg kis hengerűrtartalmú motoroknál alkalmazzák
  • Növekvő olajcsere periódusok – nagyobb teljesítményű olajokra van szükség
  • Oldja és lebegtesse a motorban keletkező szennyeződést – olajcsere alkalmával a szennyeződés kiürül a motorból
  • Legyen jó a hőelvezető képessége
  • Ne károsítsa a katalizátort
  • Ne habosodjon
  • Utántölthető legyen – hosszabb csereperiódus alatt több olaj fogy
  • Jó nyírási tulajdonsággal rendelkezzen
  • Ne savasodjon – magas kéntartalom a töredékére csökkenti a csereperiódust

Az olajcseréről általában:

  • 1993 után az összes autóba megfelelő minőségű a 10W40 félszintetikus olaj
  • 1999 után minden autóba az 5W40 szintetikus olaj a megfelelő

A csere előtt a gyártó előírásait minden esetben be kell tartani.

2005-től EURO 4-es dízel részecskeszűrős autóba csak SAPS (SA-szulfátos hamu, P-foszfor, S-kén) jelölésű alacsony kén, foszfor és hamu tartalmú olaj önthető.

Miért fontos ez az olaj? A motorolaj szulfátos hamu tartalma dugulásokat okoz a DPF szűrőben (Diesel Partikular Filter), azaz dízel korom részecskeszűrőben. Ez lefojtja a motort, amely üzemanyag fogyasztás növekedéséhez és a teljesítmény csökkenéséhez vezet.

Fontos!

Nem megfelelő motorolaj használatával 200.000 km-ről 60.000 km-re is lecsökkenhet a részecske-szűrő élettartama.

A motorolaj az egyik legolcsóbb és a legfontosabb "alkatrésze" a gépkocsinak.

Aki hosszabb ideig szeretné használni az autóját, annak érdemes fokozott figyelmet szentelnie az olajcserékre. Az autógyártók közlik a normál és a fokozott igénybevétel melletti (városi, rövid utak) intervallumot.

Ne feledje: az olajcsere költsége az éves üzemeltetési költségnek kb. 1-2%-a.

Futómű

Az autó futóművét, felfüggesztéseit használat közben különböző behatások, deformálódások érik pl. kátyú, járdára felállás, maximális súlyterhelés kihasználása, esetleges túllépése. Ezeknek hatására megváltozik a kerék összetartása, dőlése, utánfutása. A rossz futóművel rendelkező autó vezetése fárasztó és nem biztonságos, mivel állandó kormány korrigálást igényel menet közben. A rossz futómű beállítás a gömbfejeket, kerék csapágyakat, felfüggesztéseket, a lengéscsillapító szárát jobban terheli, és jelentősen rontja a gépkocsi egyenes futását, egyszersmind növeli az üzemeltetési költségeket. Kanyarodásnál szintén rendellenesen viselkedik a gépkocsi.

Ezért javasolt évente egyszer – használattól függően 10.000 - 15.000 kilométerenként a futómű ellenőrzése és átvizsgálása alulról is, ahol láthatóvá válnak a rejtett hibák pl. olajfolyás, fékcső repedezés, kipufogó, féltengely gumiharangok állapota, stb.

Az időben elvégzett átvizsgálás növeli az üzembiztonságot, csökkenti az üzemeltetési költséget, és meghosszabbítja a többi kapcsolódó alkatrész élettartamát.

Javaslatunk:

Ha az alábbi tüneteket észleli gépkocsiján, keressen fel bennünket:

  • kopogó hang
  • kanyarodásnál visító gumik zaja
  • gumik széleinek rendellenes kopása
  • kormányrázás 60 km-től 120 km-ig vagy efelett
  • fékezésnél kormányrázás
  • búgó, morgó hang a kerekek felöl
  • kis ívű kanyarodásnál túl nagy kormányerő (nehéz tekerni a kormányt)
  • nyomvályúra túl érzékenyen reagál a gépkocsi (kivétel a gyári gumiméretektől való eltérés vagy a túl nagy ET szám)
  • túl erősen félrehúz az autó kanyarodásnál, a kormány nem elég intenzíven tekeredik vissza.

Lengéscsillapító

A lengéscsillapító legfontosabb szerepe: úton tartja a gumiabroncsot csökkentve a lengéseket, ezáltal növelve a tapadást, irányíthatóságot és komfortot.

A lengéscsillapítók a többi autóalkatrészhez hasonlóan elkopnak, romló menetstabilitást okoznak. Sokszor azt sem veszik észre, hogy elérték vagy akár át is lépték a biztonsági határt. Bizonyos határok között ugyan lehet a vezetési stílus módosításával ellensúlyozni a lengéscsillapító elhasználtságát, de ez azzal a veszéllyel jár, hogy egy hirtelen manőver során derül ki, hogy már korábban cseréltetni kellett volna a lengéscsillapítókat.

A lengéscsillapító műszeres méréssel történő ellenőrzése húszezer kilométerenként javasolt. Mivel a lengéscsillapítók a kerekek takarásában vannak, ezért csak alulról lehet őket szemrevételezni, nincs-e rajtuk sérülés vagy nem szivárog-e belőlük az olaj. Mindenképpen fontos tehát a mérés mellett a lengéscsillapítók szemrevételezése is. A rossz állapotban lévő lengéscsillapító amellett, hogy kopogó hangot adhat, jelentősen növeli a jármű többi alkatrészének kopását.

Javaslatunk

Ha az alábbi tüneteket észleli gépkocsiján, haladéktalanul keressen fel bennünket:

  • rossz kanyarstabilitás
  • megnövekedett fékút
  • megnövekedett menetzaj a kerekek felől
  • a gumiabroncsok fokozottan és egyenetlenül kopnak
  • túlzottan nagy lengések a karosszérián

Tudta-e, hogy az elhasználódott lengéscsillapító növeli a féktávolságot? 50 km/h sebességnél 2,3 méterrel hosszabb ez a távolság. Blokkolásgátlóval rendelkező (ABS) autóknál még ennél is hosszabb a fékút, mivel az elpattanó kerék a levegőben fékezve áll meg. Ezt az ABS úgy érzékeli, mintha megcsúszott volna a kerék. Az ABS – feladatát tökéletesen ellátva – megszünteti a fékezőerőt és ezáltal megnő a fékút. Ezt a "hibát" felerősíti egy kopott, rossz minőségű gumi is. A tévhittel ellentétben, miszerint az ABS-szel szerelt gépjármű fékútja rövidebb, nem igaz. Az viszont igaz, hogy benyomott fékpedál mellett kormányozhatóvá válik az autó. Ezáltal csúszás közben tudatos kormánymozdulattal elkerülhető a baleset.

A jármű optimális viselkedése csak 4 db új lengéscsillapítóval érhető el maradéktalanul, minden igényt kielégítően.

Kipufogó és lambda szonda

Kipufogó

A tökéletes kipufogó rendszer biztosítja, hogy a motor optimális üzemanyag fogyasztás mellett maximális teljesítményt nyújtson, az emissziós értékeket és a zajszint kibocsátást az előírásoknak megfelelően szabályozza. Megfelelő működése, méretezése meghosszabbítja a motor más fontos részeinek életciklusát: a szelepekét, a kipufogó dobokét, a katalizátorét és a lambda szondáét.

A kipufogó részei:

  • kipufogó csonk
  • leömlő
  • flexibilis cső
  • katalizátor
  • középső kipufogó dob
  • hátsó hangtompító kipufogó dob
  • rögzítő és felfüggesztő elemek

A rövid utak és az alkalmankénti használat jobban igénybe veszi a kipufogót a lecsapódó savas kondenzvíz miatt. Hosszabb út során a kipufogó rendszer átmelegszik, a kondenzvíz elpárolog megnövelve a rendszer élettartamát.

A flexibilis cső szerepe: függetleníteni a kipufogót a motor rezgéseitől. Ennek hiányában a kipufogó eltörne.

A katalizátor feladata, hogy a motorból távozó káros kipufogó gázokat lecsökkentse. A katalizátor átlagos élettartama kb. 160.000 kilométer. Ezt nagy mértékben befolyásolja a motor műszaki állapota.

Lambda szonda

A lambda szonda a katalizátor előtt és után kerül beépítésre.

Feladata a kipufogógáz oxigén tartalmának mérése. A szonda befolyásolja a fogyasztást is, indulás után kezd hatékonyan működni, amikor elérte a min. 300 oC-ot. Ha a szonda meghibásodik, akkor a katalizátor is károsodik.

Javaslatunk

Ha az alábbi tüneteket észleli gépkocsiján, haladéktalanul keressen fel bennünket:

  • normál vezetési körülmények között megnövekedett fogyasztás
  • a műszerfalon világít a sárga (MIL) motorhiba jelző lámpa
  • a CO mérés magas értéket mutat
  • kipufogógáz szag terjeng az utastérben
  • zajos a kipufogó

Hűtőfolyadék és szélvédőmosó

Hűtőfolyadék

Vízhűtéses motoroknál a fagyás okozta károk megelőzése végett fontos a megfelelő fagyvédelem. A járműgyártók a -35°C-ig hatásos fagyálló termékeket ajánlják. A manapság kapható hűtőfolyadékok nemcsak a fagyvédelmet biztosítják, hanem a hűtőrendszer könnyűfém alkatrészeit is óvják a korróziótól. Gyakori hiba, hogy a hűtőfolyadék-veszteséget tiszta vízzel pótoljuk, ami miatt a fagyvédelem már nem megfelelő. Ajánlatos a tél beállta előtt megvizsgáltatni, vagy lecseréltetni a fagyálló folyadékot. Lehetőleg csak a járműgyártó által ajánlott termékeket használjuk!

A jó (jól beállított) hűtőfolyadék a motor gazdaságos, megbízható üzemének jelentős tényezője. Feladata a tüzelőanyag égésekor keletkezett hő egy részének elvezetése, a motor tervezett állandó hőmérsékletének minden körülmények közötti biztosítása, valamint közreműködik az utastér fűtésében is. Kezdetben erre a célra vizet használtak, mert hőtechnikai szempontból ez a legjobb. A víz képes a legnagyobb hőmennyiséget felvenni, és kiválóak a hővezetési tulajdonságai is. A víznek káros tulajdonságai viszont, hogy 0°C-nál megfagy, leáll a mozgása, szétrepesztheti a motorblokkot, azonkívül korróziót okoz a különböző fém alkatrészeken. Ezért a gyárak rátértek a hűtőfolyadékok használatára, amit már gyárilag töltenek a motor hűtőrendszerébe.

A hűtőfolyadék felforrása üzemzavart idézhet elő. Ha a hűtőfolyadék felforrt, a beöntőnyílás fedelét óvatosan (de csak a motor lehülése után) nyissuk ki, mert a kicsapódó gőz égési sebet okozhat. A felhevült motor lehülése előtt a motor hűtőrendszerébe nem szabad vízet önteni, mert a hirtelen lehülés következtében a motor megrepedhet. A hűtővíz felforrását, ill. a motor túlmelegedését okozhatja, ha kevés a víz a hűtőben, elszakadt vagy laza a ventillátor szíja, vízköves a hűtő, rossz a termosztát, túl korai vagy túl késői a gyújtás, benzinben túl szegény vagy túl dús a keverék, nem megfelelő az olajozás, vagy a motort hosszú időn keresztül túlzottan erőltetik.

A hűtőfolyadék szintet rendszeres időközönként kb. havonta, de legalább minden hosszabb út előtt ellenőrizni kell. Az utántöltésre (a meleg évszakokban is) csak fagyálló folyadékot és desztillált víz keverékét szabad használni. A hűtőfolyadék szintnek (ha a motor hideg) a kiegyenlítő tartály oldalán lévő két jelzés között kell lennie.

A hűtőfolyadék etilén-glikol és víz keverékéből áll, amelyhez korróziót gátló, habzáscsökkentő adalékot is kevernek. A hűtőfolyadék-csere dátuma azért lényeges, mert a motor működése során a hűtővízben lévő etilén-glikol bomlásnak indul, annak következtében pedig savszármazékok keletkeznek, korrodálva járművünk hűtőrendszerét. A legújabb folyadékok emiatt már nitrit-, amin- és foszfátmentesek, így hosszabb ideig használhatóak, sőt a hűtőrendszer könnyűfém alkatrészeit is óvják a korróziótól. A hűtőfolyadékot futásteljesítménytől függetlenül két-három évente érdemes cserélni. Ha a tágulási tartályba pillantva zavaros színű folyadékot látunk, esetleg már a tartály falán is lerakódások látszódnak, itt a csere ideje.

A továbbhaladás biztosítása érdekében a hűtőt, különösen nyáron tiszta vízzel is fel szabad tölteni. A hűtőfolyadékot ezután lehetőleg mielőbb cserélni kell! A különböző specifikáció szerint és a különböző szintű hűtőfolyadékot egymással nem szabad keverni, mert a motor súlyosan sérülhet. Ha tévedésből nem megfelelő hűtőfolyadékot töltünk be, a rendszert azonnal ki kell üríteni és tiszta vízzel ki kell öblíteni.

A hűtőkoncentrátum és a víz (desztillált) helyes keverési aránya 1:1 . A fagyállóság ekkor legalább -35°C. Hűtőfolyadék fagyállóság vizsgálata: A hideg évszak beállta előtt biztonsági okokból célszerű a fagyálló folyadék koncentrációját ellenőrizni. A fagyálló folyadék túl magas koncentrációja a hűtési és fagyállósági hatást rontja. Ez a hatás kb. 60%-os hűtőfolyadék fölött jelentkezik.

Szélvédőmosók

A téli szélvédőmosó használata is fontos, hiszen fagy idején a sima folyadék szétrepesztené a hűtőfolyadék-tartály mellett a vízvezető csöveket is. A rovaroldó adalékot tartalmazó, zöld színű nyári mosófolyadékkal szemben a téli, kék színű szélvédőmosó fő összetevői a víz, az alkohol, a fagyásgátló glikol, illetve az illatosított mosóadalék. A nem fagyálló szélvédőmosó ráadásul az üvegre fagyhat, életveszélyes helyzetet teremtve. A legtöbb téli szélvédőmosó mínusz 19°C-ig fagyálló. A szélvédő jegesedésének elkerülése érdekében érdemes minél alacsonyabb fokon kristályosodó folyadékot választani. Tovább hígítani sem desztillált vízzel, sem sima vízzel nem szerencsés, hiszen úgy veszít fagyállóságából. Szélvédőmosónk kiválasztása során árnál is lényegesebb szempont legyen a metanol mentesség. Így nem károsodhat autónk fényezése.

Autóvillamosság, diagnosztika

A mai korszerű gépjárművek javítása diagnosztikai készülék nélkül szinte lehetetlen.

Így például:

  • olajcserénél szerviz intervallum nullázása
  • alapjárati motor csere vagy bontás esetén alaphelyzet állítás
  • gyújtás kihagyás esetén trafóhiba megállapítása
  • digitális klímánál rendszer ellenőrzés
  • fékbetét cserénél elektromos kézifék visszaállítása.
  • motor, ABS, légzsák, automata váltó jeladó hibák kiszűrése, stb.
  • vagy csak egyszerűen a sporadikus (véletlen) hibák törlése

Ha a motornál mechanikus hiba van, pl. szelepragadás, túlzott kopások, dugattyúgyűrű szorulás, akkor a motordiagnosztika nem alkalmas a hibák keresésére, törlésére.

Szervizünkben a Bosch KTS 540 típusú motortesztert és Gutmann Compaa M.A.C.S. számítógépes emissziómérőt és rendszer tesztert használjuk.

Indítómotorok, generátorok megbízható működése érdekében ajánlott kb. 100.000 km-ként, azok szétszerelése, tisztítása, olajzása, kopó alkatrészeinek (csapágyak, perselyek, kefék) cseréje.

A klímarendszer szervízelése

A klímarendszerek egyre inkább alapfelszereltségnek számítanak a gépjárművekben. Mint minden más, ez a rendszer is időszakos szervízelést igényel, hogy természetes környezetünket ne károsítsa. Egyrészt a bizonyos tömítetlenségek miatt a hűtőközeg (R134a) a környezetbe kerülhet, másrészt a megnövekedő benzinfogyasztás miatt egyre nagyobb a káros anyag kibocsátás. Nem is beszélve arról a kellemetlen illatról, amely a gépkocsi utasait is meglepheti, amikor tavasszal a néhány hónapos pihentetést követően egyre intenzívebb irritáló szag jelentkezik a klíma első bekapcsolásakor.

A megfelelő komfortérzet eléréséhez és egészsége érdekben szükséges, hogy autója légkondicionálója hibátlanul működjön. A klímaberendezések szivárgás vagy rendszeres szervizelés hiánya esetén veszítenek teljesítményükből.

Mint minden berendezésnek az autóban, a légkondicionáló használatára és karbantartására is oda kell figyelni. A rendszer hűtőközege ugyanis nagynyomású gáz, amely nem csak a hűtésért felel, hanem ez keringeti a rendszerben levő kenőanyagot is, amely a tömítések, gumirészek kenését végzi, így marad meg a rendszer tömítettsége. Ha a gáz elillan, a berendezés hűtőhatása gyengül, majd megszűnik.

Évente, nyár elején ajánlott a hűtőközeg lefejtése, tisztítása, a hűtőközeg és az olajszint pótlása, nyomásdiagnosztika és 3 évente vagy 100.000 km-ként a szárítószűrő cseréje. Mindez elősegíti a kompresszor élettartamának meghosszabbítását.

Köztudott, hogy a légkondicionáló rendszer ideális élettér a baktériumok, a gombák és más mikroorganizmusok számára. A rendszer folyamatos tisztításának híján a jármű belsejébe kerülő kis élősködők akár allergén reakciókat is kiválthatnak. Így fordulhat elő, hogy néhány utas egy-egy klímával rendelkező autóban megtett utazás közben tüsszögéssel, köhögéssel, szemgyulladással küszködik.

De hogyan is kerülnek be a rendszerbe ezek a nem kívánt vendégek? Sajnos igen egyszerűen: a működés alapvető velejárói. A hideg hőcserélő egységen – az elpárologtatón – átáramló környezeti levegő lehűl, mielőtt az utastérbe kerül. Az elpárologtatón a levegő lehűlése következtében lecsapódik a pára, majd az összegyűlt víz kifolyik a gépkocsi alá (ezért is van a forró napokon víztócsa a járművek alatt). A pára egy része viszont ott marad az elpárologtatón, a sötét és nedves környezet pedig melegágya a nem kívánt élősködők szaporodásának.

A hőcserélő tisztítására és a baktériumok elpusztítására a legeredményesebb megoldás a sűrített levegős direkt fertőtlenítés. Ilyenkor 6-8 bár nyomással lemossuk a hőcserélőt. A nyomás alatt alkalmazott tisztítószerek nem csak elpusztítják, hanem a nyomás hatására gyakorlatilag el is távolítják, lemossák a szennyeződést.

A hőcserélő milyen gyakran igényli a tisztítást? Amennyiben egy rendszeresen karbantartott hőcserélőről beszélünk, a gyártók utasításait figyelembe véve – a javasolt időtartam fél évtől egy évig terjedő időszak. A javasolt időszaktól el lehet térni. Itt az egyetlen "diagnosztikai eszköz" az orrunk lehet.

Az utastérszűrő (pollenszűrő) cseréjének elvégzése a hőcserélő minden egyes tisztítását követően ajánlott kb. 15.000-25.000 km között. Nagy mértékben függ a használat módjától.

Javaslatunk:

Ha az alábbi tüneteket észleli gépkocsiján, keressen fel bennünket:

  • poshadt, dohos, kellemetlen szag
  • a klíma bekapcsolásakor rendellenes hang
  • nem kielégítő a hűtés
  • gépjármű hűtőventillátora állandóan, nagy fordulaton működik
  • klíma használatakor melegszik a hűtővíz (túlnyomás a klímarendszerben)

Klímatöltés menete:

  • amennyiben üres a rendszer nitrogén nyomáspróbával kezdjük, nincs-e szivárgás - ha megtartja a 18-20 baros próbanyomást, akkor a rendszer gáztömörnek minősül
  • hűtőrendszer vákumolása (a rendszerben lévő nedvesség eltávolítása miatt szükséges)
  • hűtőközeg feltöltése számítógép vezérlésű automata géppel grammra pontosan, gyári adatbázisból
  • olajpótlás
  • UV színezőfesték az esetleges későbbi szivárgások könnyebb behatárolására
  • klímarendszer ellenőrzése működés közben
  • kondenzátor hűtőfelületének tisztítása

Gumiabroncs biztonsági gázzal töltése

A SecurPneus biztonsági gumiabroncs töltő gáz nitrogén és argon keveréke.

Használatának több előnye is van:

  1. A levegővel felfújt gumiabroncsok nyomása az abroncsok hőmérséklet változásait követve változik. Egy üzemmeleg abroncs nyomása akár 15-20%-ot is változik. Tapasztalataink szerint ez a jelenség SecurPneus gáztöltés mellett gyakorlatilag kiküszöbölhető.
  2. Száraz, páramentes gáz, megóvja a gumiabroncsot és a keréktárcsákat is a nedvesség káros hatásaitól.
  3. Oxigénmentes gázkeverék. Nincs oxidáció és magas hőmérsékleten az oxigén jelenléte nyomásveszteséget okozhat. Csökken a gumiabroncsok öregedése.
  4. Olajmentes. A sűrített levegő olajcseppeket tartalmazhat, ami árt a gumiabroncsoknak.
  5. Sokkal tovább megmarad a megfelelően beállított abroncsnyomás, (akár 5-ször tovább!) aminek köszönhetően üzemanyagot takaríthatunk meg és megmarad a komfortérzet, nem keményednek fel az abroncsok a nyári nagy melegben és télen nem lesznek laposak az abroncsaink a hideg beálltával!

Az autók téli felkészítése

Ha néhány apróságra odafigyelünk a tél beálltával, egy sereg költséges meghibásodástól óvhatjuk meg az autónkat. Szétrepedt csövekre, haldokló akkumulátorra, ablakkaparástól elgémberedett ujjakra és tehetetlenül pörgő kerekekre készüljenek azok, akik nem készülnek fel a mínuszokra.

Sokan azt gondolják, hogy egy autó téli felkészítése szempontjából az egyetlen fontos tennivalónk van, hogy ki kell cserélni a nyári abroncsokat télire. Bár a biztonság szempontjából biztosan ez az egyik legfontosabb tényező, azért van pár dolog, aminek még ezt is meg kell előznie. Az éjszakai fagyok ugyanis több szempontból is veszélyesek a járművekre, nagy kárt okozhatnak. Téli gumit csak akkor kell felszerelni, ha a napi átlaghőmérséklet 7 fok alá süllyed, de az éjszakai fagyok ennél sokkal hamarabb megtörténhetnek.

Ezért a téli felkészítés első és legfontosabb eleme a fagyálló folyadékok használata. Érdemes az autó hűtőrendszerét legalább 25 fokos dermedéspontú fagyállóval feltölteni, és ezt be is méretni szervizben vagy benzinkútnál.

A hűtőfolyadék mellett az ablakmosó folyadék cseréje is szükséges, de előtte a benne lévő nyári oldatot el kell használni. Érdemes itt is inkább alacsonyabb hőmérsékletet tűrő fagyállót választani, nehogy szétfagyjon a tartály. Az ablakmosót télen nem szabad sima vízzel utántölteni.

A nagy hidegben (fagypont közelében) az akkumulátorok jelentősen vesztenek teljesítményükből, ezért nem árt, ha a télnek tökéletes állapotú akkumulátorral vágunk neki. Ha ősszel egy kicsit nehézkesen ment az indítózás, akkor szinte biztos, hogy télen képtelen lesz életre kelteni a motort. Egy ma kapható átlagos akkumulátor már nem igényel törődést, nem kell a folyadékot utánatölteni, de 3-4 év után már jelentősen veszíthet a kapacitásából, cserére szorulhat.

Ha már a motortérnél járunk, még a nagy fagyok beállta előtt nézzünk körül itt is! Könnyen gondot okozhat egy elöregedett tömítés, gumicső. A kor és a nagy hőmérséklet-ingadozás biztosan tönkreteszi ezeket, ezért jobb időben cserélni, mint egy fagyos napon az út mellett ácsorogni, várva a felmentő sereget.

Hasznos tanácsok röviden:

  1. Cserélje le a hűtővizet és az ablakmosó folyadékot fagyállóra!
  2. Használjon téli gumiabroncsot, amely öt évnél nem régebbi, profilmélysége pedig legalább 4 mm!
  3. Ellenőrizze a lámpák, az ablaktörlő és az akkumulátor állapotát!
  4. Ha szabadban áll az autó, akkor érdemes az ablaktörlő-lapátokat felhajtani, hogy ne fagyjon le.
  5. Fújja le az ajtók tömítő műanyagjait szilikonnal, hogy ne fagyjanak be!
  6. Hordjon a zsebében jégoldót, ha befagyna a zár!
  7. Legyen az autójában seprű, jégkaparó, takaró, a takarításhoz kesztyű, kabát!
  8. Szerezzen be hóláncot, és még otthon tanulja meg, hogyan kell felszerelni!
  9. A szélvédőt belülről is takarítsuk, a koszos üveg ugyanis sokkal hamarabb párásodik.

Nagyon fontos a megfelelő látás és láthatóság, ezért ellenőrizni kell a lámpákat és az ablaktörlő lapátokat is. Ha valamelyik armatúra törött, érdemes javíttatni vagy cserélni, a beszivárgó víz komoly pusztítást végezhet. Bár már nem kötelező, mindig legyen nálunk tartalékizzó. Ha az ablaktörlő lapát csak egy kicsit is rosszul, csíkosan töröl, akkor cserélni kell, hiszen télen, megdermedve még rosszabb lesz.

Nagyon fontos a megfelelő keréknyomás beállítása, akár hetente is ellenőrizzük.

A téli gumira nemcsak azért van szükség, mert a jégen, hóban a lamellás gumi jobban fog, hanem azért is, mert a téli abroncs keverékéből adódóan sokkal jobban tapad 7 fok alatt. Sokan télre keskenyebb abroncsot választanak, mert a jégen az a jó, de valójában nagyon kevés olyan téli nap van, amikor ezt az előnyt ki lehet használni. Jó ötlet viszont a kisebb átmérőjű acélfelni (és ehhez tartozó gumi használata), hiszen ez jobban viseli az ilyenkor szokásos úthibákat, és a jég feloldására kiszórt só az alufelnit tönkreteszi. Nagyon fontos a megfelelő minőségű gumiabroncs használata, ezért nagyon kopott (négy milliméter alatti profilmélységű) téli gumival hóesésben el se induljunk! Ha 4 mm alá kopik a gumi (nyári guminál ez az érték 1,6 mm), akkor már nem bír elegendő vizet, latyakot elvezetni, és a lamellák sem kapaszkodnak úgy, mint egy friss abroncson. Öt évnél öregebb téli gumi már keményebb, nem nyújtja azt a teljesítményt, mint új korában. Ezek az abroncsok biztosan kevesebb tapadást nyújtanak, ne kockáztassunk!

Összességében persze a legfontosabb tétel az, hogy legyünk óvatosabbak, hiszen a változó tapadási viszonyok között könnyebb hibázni.

Ha leesik majd a hó, akkor elindulás előtt alapos takarítás az első, ami azt jelenti, hogy a motorháztetőt és a tetőt is seperjük le. Előbbi menet közben a szélvédőnkre fújódik, utóbbi pedig a mögöttünk közlekedők látását zavarhatja. Takarítás közben érdemes beindítani a motort, ami felfűtheti az utasteret és gondoskodhat a páramentesítésről. Azt is tudjuk, hogy a klímaberendezés szárítja a levegőt, így annak a használata is segítséget nyújthat a pára gyors eltüntetésében.

Mit kezdjünk a légkondicionálóval télen?

Mint minden berendezésnek az autóban, a légkondicionáló használatára és karbantartására is oda kell figyelni. A rendszer hűtőközege ugyanis nagynyomású gáz, amely nem csak a hűtésért felel, hanem ez keringeti a rendszerben levő kenőanyagot is, amely a tömítések, gumirészek kenését végzi, így marad meg a rendszer tömítettsége. Ha a gáz elillan, a berendezés hűtőhatása gyengül, majd megszűnik.

Télen tehát már csak a megfelelő karbantartás miatt is be kell indítani egy héten egyszer-kétszer pár percre a klímát. De mikor tegyük ezt? Ajánlatos olyankor, amikor amúgy is párátlanítani szeretnék, hiszen a bekapcsolt légkondicionáló párologtatója kiszűri a levegő nedvességtartalmát, száraz levegőt áramoltat, tehát felgyorsítja a párátlanítást.

Manuális klímaberendezéssel ellátott autóknál a szellőzést állítsuk a legmagasabb fokozatba, a fűtéskapcsolót tekerjük fel, a klímát kapcsoljuk be, a kinti levegőnek engedjünk utat, a légáramlatot pedig irányítsuk a szélvédőre. Az automata légkondicionáló a beállított hőfoknak megfelelően fogja irányítani a rendszert, a szélvédő párátlanításának bekapcsolásakor magától működésbe lép, fokozza a ventilálást a mielőbbi siker érdekében.

Az időnkénti bekapcsolást a rendszer karbantartása érdekében itt is meg kell ejteni.

(Forrás: origo)

vonal
Lap tetejére / Kezdőlap / Elérhetőség / Képgaléria Copyright © 2012 Rácz István